Ще не так давно всі без винятку батареї в наших будинках були або сталевими, або чавунними, встановлювалися один раз і на все життя, при необхідності лагодилися і перефарбовувалися, під колір стін або в традиційний білий. Фарбують батареї і зараз, сталеві і чавунні – в обов’язковому порядку, з інших матеріалів – за бажанням.
На відміну від досить мізерного асортименту фарб минулих років, вибір фарби в даний час може спантеличити кого завгодно. Фарби для радіаторів опалення можуть бути не тільки олійними, але і алкідними, і водно-дисперсійними, і акриловими.
Алкідна фарба, не боїться температурних впливів, має хорошу міцність. Головний її недолік-це запах, який не вивітрюється, як мінімум, кілька днів.
Водно-дисперсійна фарба – найбільш екологічна, майже не пахне і не має в своєму складі розчинника. Відповідна для батарей фарба цього виду маркується спеціальним значком.
Акрилова фарба практична, довговічна і має просто величезний вибір кольорів. На жаль, як алкідна, має запах, що відчувається кілька днів.
Перед початком робіт не зайвим буде захистити підлогу і стіни від можливого забруднення, використовуючи для цього папір або плівку. Для того, щоб фарба добре лягла батарею потрібно відключити, дочекатися її повного охолодження, видалити стару фарбу, гарненько вимити, знежирити і просушити.
Видалити фарбу можна декількома способами – хімічним або механічним.
При виборі механічного очищення поверхні шар старої фарби видаляється за допомогою наждачки, корщеткі, болгарки з відповідною насадкою або, якщо є така можливість, батарею можна навіть пропескоструіть.
При виборі хімічного способу очищення, потрібно скористатися спеціалізованим засобом для видалення потрібного виду фарби, якщо спеціалізованого засобу немає, то можна скористатися універсальним.
Не потрібно забувати, що за один раз можна розм’якшити тільки пару шарів старої фарби, якщо ж їх більше, то обробляти доведеться кілька разів. Діяти потрібно строго по інструкції і не забувати про заходи безпеки.
Після повного видалення старої фарби батарею потрібно промити, використовуючи для цього теплу воду і, при необхідності, миючий засіб. Знежирити, якщо потрібно, зробити це можна розчинником, наприклад, уайт-спіритом, бензином або ацетоном.
Після цього батарею потрібно як слід просушити, зашпаклювати виявлені дефекти. Тепер можна нанести ґрунтовку. Вона потрібна для більш якісного зчеплення фарби з поверхнею. Батарея до фарбування готова.
Забарвлення можна виконати по – старому, пензликом (для фарбування важкодоступних місць випускаються спеціальні кисті-вигнуті). Можна скористатися розпилювачем (наприклад, фарбопультом) або аерозолем.
Спочатку фарбують внутрішні частини батареї, потім – зовнішні, така черговість мінімізує можливість забруднитися фарбою в процесі роботи. Якісне покриття вийде тільки, якщо фарба буде нанесена в два шари як мінімум, причому наступний шар не можна наносити, поки попередній не висохне повністю.
Найякіснішу забарвлення можна отримати тільки на знятої батареї. Якщо ж зняти батарею неможливо. Те виконувати все перераховане вище доведеться в усіченому варіанті: гарненько зачистити пошкоджені місця, промити, знежирити, подшпаклевать при необхідності, просушити і заґрунтувати.
Маленької і м’яким пензликом як слід зафарбувати пошкодження, і акуратно пофарбувати лицьову сторону батареї. При фарбуванні не потрібно забувати про те, що кожен нанесений шар фарби зменшує теплопровідність, і, відповідно, тепловіддачу, і чим більше шарів фарби буде нанесено і чим товще буде кожен з них, тим гірше буде гріти батарея.